Digitalising the Construction Sector: Unlocking the potential of data with a value chain approach
Uit bewijsmateriaal blijkt dat “data” wordt beschouwd als het belangrijkste element van digitale transformatie. De invoering van digitale technologieën kan aanzienlijke voordelen opleveren, waardoor de totale toegevoegde waarde van de sector toeneemt. Er zijn echter nog steeds barrières die het digitaliseringsproces zouden kunnen vertragen als het niet correct wordt aangepakt.
Drones, IoT, sensoren, Robotica bieden grote kansen, niet alleen op het gebied van digitaliserende bouwprocessen om ze efficiënter en duurzamer te maken, maar ook in termen van het verbeteren van de producten en de diensten die een bedrijf kan leveren aan zijn klanten. Dankzij gegevensverzameling en-analyse krijgen bedrijven inzicht in het hele ecosysteem, werken we aan de behoeften van klanten en bieden ze de oplossing, in plaats van het product per se te leveren. Dit betekent dat trends zoals servitization en maatwerk geleidelijk aan een impuls zullen krijgen. Samenwerking en het delen van gegevens tussen bedrijven is cruciaal voor het verkrijgen van de bredere kijk op processen en klantenbehoeften en gegevensbescherming en cyberbeveiliging, evenals nieuwe vormen van modellen voor het delen van gegevens, en biedt manieren om te delen gegevens in een ‘ Win-win’-perspectief en het overwinnen van potentiële Risico’s die kunnen voortvloeien uit het openen van gegevens naar andere actoren.
Als een van de belangrijkste klanten van de industrie, kan elke stap die een regering neemt ter ondersteuning van de digitalisering een aanzienlijke impact hebben op de digitale transformatie van de sector. Overheden zijn immers in staat om de adoptie van digitale technologieën in door de overheid gefinancierde projecten te stimuleren en de “beste prijs-kwaliteitverhouding”-aanpak te bevorderen, alsook om bedrijven te ondersteunen op het gebied van belastingen en het verlenen van subsidies. Overheden kunnen ook een rol spelen in het hervormen van het onderwijs, door samen te werken met bouwbedrijven en de academische wereld voor het ontwerpen van opleidingen over de nuttige leidinggevende en digitale vaardigheden voor huidige en toekomstige werknemers.
Digitalisation zal de arbeidsmarkt in de komende jaren veranderen, niet alleen in termen van digitale vaardigheden die nodig zijn om met technologieën te werken en gegevens overal in de waardeketen te beheren; maar ook op het gebied van leidinggevende en uitvoerende vaardigheden die nodig zijn om bedrijven te leiden scenario door de digitalisering worden bedrijven immers opnieuw overheerst om beter tegemoet te komen aan de huidige behoeften en zich te positioneren in een dergelijke veranderende markt. Aan de ene kant ondersteunt digitale technologieën exploitanten die repetitieve taken uitvoeren, met als gevolg dat er meer hoogopgeleide werknemers zijn, aan de andere kant zal er steeds meer “vereenvoudigde” banen nodig zijn (d.w.z. dat de machine zelf zal rijden en de operator zal er alleen zijn om zichtbaarheids problemen te overwinnen); Dit zal resulteren in een grotere kloof tussen banen op hoog en laag niveau. Gezien deze veranderingen zullen bedrijven inspanningen moeten leveren op het gebied van opleiding, waarbij ze samenwerken met overheden en de academische wereld.
Praktisch casestudy’s worden gepresenteerd vanuit de sector. Deze laatste zijn diep onderzocht om de uitdagingen waarmee ze werden geconfronteerd en de bijbehorende oplossingen te begrijpen, waarbij de elementen werden belicht die de oplossing tot een succes maakten en de barrières die zich bij de implementatie ervan hebben voorgedaan. Uit de casestudy’s is een reeks geleerde lessen geëxtraheerd, deze waren nuttig om de routekaart van de toekomst van de sector en de conclusies die aan het eind van het verslag worden gepresenteerd.