-
KEYNOTE ALAIN WAHA (gegeven op 11 juni 2020)
Global Head for BIM and Digital Transformation, BuroHappold Engineering.Alain is de mede-oprichter van Cogital en leidt Ventures en Digital Strategy-services. In deze rol werkt Alain voor BuroHappold om BIM te institutionaliseren en technologische initiatieven te implementeren. Hij combineert deze activiteit met de incubatie van ondernemingen in #proptech en #buildtech. Alain is een regelmatig uitgenodigd spreker op digitale transformatie en branche-evenementen zoals BUILTWorlds, BILT, AutoDesk University. Alain zit ook in een aantal adviesraden, waaronder het HS2 BIM-adviespanel, Helix, 3Drepo en Xinaps, en het Building Venture Investment-netwerk. Alain kwam in 2008 bij de bouwsector na een carrière in lucht- en ruimtevaart en automotive. In de AEC-sector heeft hij functies bekleed als CEO van door VC gesteunde onderneming Atlas Industries en Satellier Inc. Zijn ervaring omvat de AEC-toeleveringsketen in heel Europa, de VS en Azië.
-
WERKSESSIE MET PANELDISCUSSIE (18 juni 2020)
De keynote van Alain Waha van 11 juni 2020, werd gevolgd door een panel discussie welke via ZOOM live gevolgd kon worden. Het publiek had de mogelijkheid om via de chat-functie deel te nemen aan de discussies.
Thema 1 : The digital gap between large companies and the small ones increased too much : collaboration is not possible anymore.
Samenwerking is de hoeksteen van BIM. Binnen deze processen is er echter een groeiende kloof tussen bedrijven die al expert zijn in het veld en (kleinere) bedrijven die nog niet zijn opgeleid. Hiervoor zijn verschillende redenen: kansen, kosten, gebrek aan kader,…. Meer in het algemeen is de digitale transformatie van bouwbedrijven al een paar jaar begonnen en hoewel sommige bedrijven een hoge mate van digitale volwassenheid vertonen, is dit niet hetzelfde voor andere bedrijven die er soms ver van verwijderd zijn (“laggards”). In een tijd waarin de digitale transformatie versnelt en wanneer samenwerking meer dan ooit een sleutel lijkt tot succes bij het verhogen van de productiviteit van de sector, bestaat er een aanzienlijk risico dat bepaalde bedrijven nu worden uitgesloten van de markten en dat bepaalde partnerschappen verdwijnen, met gevolgen voor alle bedrijven.
Thema 2 : The construction site becomes a real factory 4.0 – Are workers still present on the jobsite ?
Over het algemeen kondigde een onderzoek van de krant “The Economist” onlangs een automatiseringspotentieel van ongeveer 60% aan in de bouw de komende jaren (voorspelbaar fysiek werk, gegevensverzameling, gegevensverwerking, enz.). Recente ontwikkelingen in robotica en Industrie 4.0-concepten leiden in toenemende mate tot potentiële taakautomatisering, ook op bouwplaatsen. Machine learning, beeldverwerking en kunstmatige intelligentie technieken zullen de organisatie en uitvoering van een site zoals een 4.0-fabriek optimaliseren. Maar hoe zit het met de werkgelegenheid? Zullen de robots de arbeiders (cobots) begeleiden of zullen ze ze volledig vervangen? Moeten we een drastische vermindering van het aantal werknemers op de site verwachten? Wat is de impact op de sociale organisatie van het bedrijf, op lonen, op opleiding en nieuwe banen?
We moeten naar de mensen luisteren, empathie tonen aan onze interne en externe klanten. Digitale tools zijn tools, geen doel op zich. Onze medewerkers moeten gesteund worden in de richting van digitale transformatie. Ze moeten begrijpen dat ze dankzij nieuwe technologieën augmented people worden. De digitale evoluatie van onze collega's is evenredig met het niveau van ondersteuning dat we hen geven. Nieuwe ideeën zullen ontstaan. We voelen de kracht van een team! Het is spannend!
Transversale vragen voor de 2 thema’s
1. | Wat is de impact van deze toekomstscenario’s op de aannemer/bouwsector en hierbij horend wat is de impact op de waardeketen. |
2. | Wat zijn onze sterktes in België of wat zouden onze sterktes moeten zijn om met deze scenario’s om te gaan. |
3. | Wat zijn de succesvoorwaarden, maw wat zijn de noodzakelijke randvoorwaarden om de bouwsector binnen deze scenario’s succesvol te laten floreren en welke ondersteunende en stimulerende stappen (voor de komende decennia) zijn hiervoor nodig. |
4. | Hoe zit het met de betaalbaarheid voor bouwen binnen deze toekomstscenario. Affordability covers financial issues (can the client still pay for this in a reasonable way?), ecological issues (CO2, materials, available space, …), … |
Evenement georganiseerd in het kader van het Visiecomité in samenwerking met