Hoogbouw en topups, groene gebouwen en steden, energyharvesting, cities of the future, mobiliteit en mobiliteitsimpact van afgelegen woningen, klimaatsveranderingen en resiliente gebouwen …
“We leven in een wereld die door de digitalisering steeds sneller evolueert. Ook voor ons in onze sector heeft dat enorme gevolgen want die veranderingen zijn sociologisch. Die veranderen echt het gedrag van de mensen. Men is niet langer op zoek naar het hebben van huis ; men is op zoek naar een plek om te slapen. Een keer je dat beseft en je combineert dat met de andere problemen die in onze sector zijn, de schaarste van materiaal en schaarste van mobiliteit, dan besef je dat je een ander product moet gaan maken.”
-
KEYNOTE LUK PEETERS (17 september 2020 – 17u tot 18u) – in het Engels met simultane vertaling naar FR en NL
Sociale cohesie, multifunctionele ruimtes, dichtheid
De veerkrachtige transformatie van steden is gebaseerd op strategieën van sociale cohesie die samen met design worden ontwikkeld. Deze strategieën helpen mensen om op nieuwe manieren ruimte te delen en nieuwe soorten relaties met de gebouwde omgeving en met elkaar te ontwikkelen. Dit is des te belangrijker omdat ontwerpers steeds meer multifunctionele ruimtes creëren. Succesvolle cohesie vereist ook een verscheidenheid aan dichtheidsmodellen die praktisch, logistiek, ecologisch en sociaal kunnen werken. Ruimtes voor meervoudig gebruik vereisen technieken en strategieën, evenals een intelligent ontwerpproces dat zorgt voor een samensmelting van functies. Bouwtechnieken, zoals circulair bouwen, en adaptieve vergunningen en wetgeving hebben de kans om veerkrachtige stadstransformatie te versterken, aangezien het ontwerp, de fasering en de uitvoering van innovaties berust op het wettelijk beleid en de vergunningsprocedures die ofwel met succes echte transformaties kunnen faciliteren, ofwel deze kunnen voorkomen van gebouwd te worden.
Mobiliteitsinnovatie en scalaire multimodale hubs
Het verbinden van mensen leidt tot het bieden van duurzame mobiliteitsopties in stedelijke, voorstedelijke en landelijke gebieden. Micromobiliteit, Mobility as a Service en Scalaire multimodale hubs bieden een raamwerk van verbindingspunten en efficiënt reizen door dichtheden. Mobiliteitsontwerp en strategische verdichting kunnen de aanzet geven tot een nieuw kader en een reeks prioriteiten voor woonplanning in de periferie van de stad, evenals nieuwe modellen van commerciële efficiëntie, waardoor strategieën voor een betere ruimtelijke opbrengst mogelijk zijn.
“Relatability” in technologie en design
Het modernisme creëerde een abstractie van de gebouwde omgeving die het publiek verloor. Nieuwe technologieën hebben de verantwoordelijkheid om herkenbare omgevingen te creëren. Door materiaalefficiëntie bij de productie kan een grotere betrouwbaarheid worden gecombineerd met prestatiekenmerken die gemakkelijk kunnen worden hersteld of afgebroken. Design heeft de mogelijkheid om te veranderen. De esthetiek van het ontwerp vervult veel belangrijke functies, en de zogenaamde “functionele gebouwen” moeten worden gehonoreerd om abstractie te verminderen en verbinding en aantrekkingskracht te creëren.
-
WERKSESSIE MET PANELDISCUSSIE (23 september 2020 – 17u tot 20u) – in het Nederlands en in het Frans met simultane vertaling
De keynote van Luk Peeters van 17 september 2020, wordt gevolgd door een panel discussie welke via ZOOM live gevolgd kan worden. Het publiek heeft de mogelijkheid om via de chat-functie deel te nemen aan de discussies.
Thema 1 : Verstedelijking
Bevolkingsaangroei, immigratie en mobiliteitsproblemen heeft ons met velen naar de stad gedreven… Tegen 2050 zal het aantal mensen dat in steden woont verdubbeld zijn. Dat maakt verstedelijking tot een van de grootste transformatietrends van de eenentwintigste eeuw.
Er is maar 1 oplossing, alles moet de hoogte in en een geïntegreerde district aanpak dringt zich op. Of betekent verdichting toch niet noodzakelijk hoogbouw?
De stad moet zelf sufficiënt worden en voorzien in zijn eigen voedselvoorziening . Gebouwen worden autonoom en multifunctioneel. Niet ‘having’ maar ‘sharing’ wordt de trend (co-working, co-housing, …). We evolueren naar “Everything as a service”.
Thema 2 : Klimaatsverandering en ‘urban resilience’
Klimaatsverandering zorgen in dicht bebouwde steden voor hittestress overdag en ’s nachts, voor waterproblemen (droogte en toename van waterverbruik, toename in piekneerslag en zeespiegelstijging met wateroverlast of overstromingen).
Net als de andere landen publiceert België actieplannen tegen de opwarming van de aarde. Deze plannen zijn compilaties van federale en regionale acties. Ze bevatten een onderdeel “mitigatie van klimaatverandering” waarvan de bouwsector goed op de hoogte is, aangezien het alle acties omvat die verband houden met de EPB en de energetische renovatie van gebouwen.
Maar er is ook een paragraaf over “aanpassing aan klimaatverandering”
Welke strategieën en ruimtelijke maatregelen moeten we nemen tegen de klimaatverandering? Hoe moeten we onze steden en gebouwen klimaatbestendig bouwen?
Om het hoofd te kunnen bieden aan de demografische veranderingen en de opwarming van de aarde moeten steden en buurten evolueren. De ruimtelijke ordening van morgen zal waarschijnlijk bestaan uit het overnemen van bestaande concepten, zoals Smart Cities/Districten, eco-buurten en het begrip 'communs'. Ontwikkelaars en ruimtelijke-ordeningsafdelingen zullen er in moeten slagen om deze op een intelligente manier te combineren. Naar mijn mening zijn deze beginselen gebaseerd op vier pijlers: levenskwaliteit, het delen van hulpbronnen en/of diensten, een duurzaam milieu en nieuwe technologieën.
The building sector has the responsibility, the skills, and the position to operate in the vanguard of a fundamental transition process towards a more sustainable and a lot smaller land use by mankind. The collapse of the global ecosystem involves more than the problem of emissions and climate change: global solidarity, reducing birth rate in poor countries, a new economical and agricultural system, a post growth model, and the rewilding of half of the planet will all together be necessary vectors to reach a future that is sustainable on long term for all life forms.
De nood aan vergroening van onze dichtbebouwde leef- en werkomgeving is groter dan ooit. Goedgekozen planten en bomen voor specifieke locaties zorgen voor mooi, functioneel en onderhoudsarm groen op elke plek. Het samenspel tussen planten rond, op en in gebouwen creëert een aangename omgeving. Bij grote en kleine projecten zijn de kwaliteit in opkweek en aanplant essentieel voor sterke projecten die decennialang mooi blijven.
Transversale vragen voor de 2 thema’s
1. | Wat is de impact van deze toekomstscenario’s op de aannemer/bouwsector en hierbij horend wat is de impact op de waardeketen. |
2. | Wat zijn onze sterktes in België of wat zouden onze sterktes moeten zijn om met deze scenario’s om te gaan. |
3. | Wat zijn de succesvoorwaarden, maw wat zijn de noodzakelijke randvoorwaarden opdat de bouwsector binnen deze scenario’s succesvol deze uitdagingen aangaat en deze mogelijkheden grijpt? En welke ondersteunende en stimulerende stappen (voor de komende decennia) zijn nodig? |
4. | Hoe zit het met de betaalbaarheid voor bouwen binnen deze toekomstscenario. Affordability covers financial issues (can the client still pay for this in a reasonable way?), ecological issues (CO2, materials, available space, …), … |
Evenement georganiseerd in het kader van het Visiecomité in samenwerking met